وبلاگ

اصول مهم در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل 

رنگ دکوراسیون منزل

در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین اصول در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل آشنا کنیم. رنگ عنصر بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می رود. رنگ ها همان طور که می توانند یک محیط را سرد و بی روح نشان دهند قادر هستند تا صمیمیت و گرمای محیط را به بیننده منتقل کنند. انتخاب رنگ دکوراسیون منزل دارای اصول و قواعدی است که باید به آن ها توجه داشته باشید. 

رنگ دکوراسیون منزل 

رنگ دکوراسیون منزل بر اساس چه اصولی انتخاب می شود؟ حتما برای شما هم پیش آمده که وارد خانه ای شده اید و ناخودآگاه احساس صمیمت و گرما کرده اید. قطعا مهم ترین موضوعی که باعث به وجود آمدن این احساس در شما شده است انتخاب صحیح رنگ دکوراسیون منزل می باشد. 

قطعا دانستن این نکته قبل از خرید مبلمان لوکس برای شما مفید خواهد بود که بدانید رنگ بندی دکوراسیون داخلی منزل می تواند در بلند مدت بر خلق و خوی افراد و ساکنین آن خانه تاثیر بگذارد و روحیه آن ها را شاد یا غمگین کند. همان طور که در مطالب گذشته عرض کردیم اغلب ما مهارتی در اجرای دکوراسیون نداریم اما می توانیم رنگ هایی را انتخاب کنیم که باعث خلق محیطی دلچسب شود. اگر قصد دارید بدون کمک گرفتن و مشورت کردن با بهترین شرکت های طراحی دکوراسیون داخلی ، اقدام به خرید میز و گلمیز کرده و از رنگ ها استفاده کنید این مطلب برای شما مفید خواهد بود. زیرا اصول انتخاب رنگ دکوراسیون منزل را برای شما خواهیم گفت. 

آشنایی با چرخه رنگ 

چرخه رنگ یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در هنگام انتخاب رنگ با آن سروکار دارید. در این چرخه تمام رنگ ها به علاوه رنگ های متضاد ، مکمل ، هم خانواده و …. نشان داده شده است. شما می توانید بعد از آشنایی با این چرخه ، رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کنید و قبل از اجرا ، نتیجه را ببینید.  

هر کدام از رنگ ها دارای 3 مشخصه اصلی است که می توان به ته مایه ، خلوص ، درجه تیرگی و روشنی اشاره کرد.  

– ته مایه : منظور از ته مایه همان برداشتی است که از یک رنگ داریم که به نام قرمز ، آبی ، زرد و سایر رنگ ها شناخته می شود.  

– خلوص : منظور از خلوص رنگ ، شدت آن بعد از ترکیب با رنگ خاکستری است. هر چقدر رنگ خاکستری به ته مایه اضافه شود مقدار آن تغییر می کند. به طور مثال هر چه قدر رنگ خاکستری را به میزان بیشتری به ته مایه اضافه کنید خلوص آن کاهش پیدا می کند. اما هر چقدر رنگ خاکستری به مقدار کمتری به ته مایه یا رنگ اصلی اضافه شود ، رنگ شفاف تر خواهد بود.  

– درجه تیرگی ، روشنی : این مورد به مقدار تیرگی یا روشنی رنگ ها بعد از ترکیب با سفید یا سیاه ارتباط دارد. قطعا رنگ سیاه دارای پایین ترین ارزش رنگی و رنگ سفید دارای بالاترین ارزش رنگی خواهد بود. هر چقدر بیشتر از رنگ سفید استفاده شود شاهد روشنی و شفافیت بیشتری خواهیم بود.  

 

آشنایی با چرخه رنگ

 

 

شناخت رنگ های اصلی و فرعی 

در چرخه رنگ 12 رنگ وجود دارد که برخی از آن ها جزو رنگ های اصلی و برخی دیگر جزو رنگ های فرعی محسوب می شود. رنگ های اصلی همان رنگ هایی هستند که به طور طبیعی وجود دارند و از ترکیب سایر رنگ ها به وجود نیامده اند. رنگ های اصلی شامل قرمز ، آبی و زرد هستند. اما رنگ های فرعی از ترکیب رنگ های اصلی با یگدیگر پدید آمده اند که می توان به بنفش ( ترکیب قرمز و آبی ) ، سبز ( ترکیب زرد و آبی ) و نارنجی ( ترکیب زرد و قرمز ) اشاره کرد.  

به جز رنگ های اصلی و فرعی ، دسته دیگری از رنگ ها نیز وجود دارد که به نام گروه سوم نامگذاری می شوند. این دسته شامل 6 رنگ است که از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی به دست می آید. این شش رنگ شامل ترکیبی از قرمز – بنفش ( ترکیبی از رنگ قرمز و بنفش ) ، آبی – بنفش ( ترکیبی از رنگ آبی و بنفش ) ، قرمز – نارنجی ( ترکیبی از رنگ قرمز و نارنجی ) ، زرد – سبز ( ترکیبی از رنگ زرد و سبز ) ، آبی – سبز ( ترکیبی از رنگ سبز و آبی ) و زرد – نارنجی ( ترکیبی از رنگ زرد و نارنجی ) است. 

 

از کجا شروع کنیم ؟ 

پس از اینکه با رنگ های اصلی ، فرعی و دسته سوم آشنا شدید نوبت به این می رسد که کار را شروع کنید و انتخاب رنگ دکوراسیون منزل را بر اساس این رنگ ها تعیین کنید. بهترین کار برای آغاز ، این است که یکی از رنگ های موجود در چرخه رنگ را به عنوان اصلی برگزینید. معمولا انتخاب رنگ بر اساس شخصیت هر فرد انجام می شود. بعد از اینکه رنگ اصلی را از چرخه رنگ انتخاب کردید باید آن را با رنگ های خنثی ترکیب کنید تا تناژ هایی از همان رنگ بدست آید. رنگ های خنثی شامل مشکی ، سفید و خاکستری است.  

حتما تا به حال درباره رنگ های سرد و گرم شنیده اید. همان طور که تا کنون متوجه شده اید هر کدام از رنگ ها دارای درجه حرارت است. بر همین اساس رنگ ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند.  

  • رنگ های گرم : رنگ های گرم شامل قرمز ، نارنجی و زرد است. استفاده از این رنگ ها می تواند انرژی مضاعفی به محیط بدهد و سر زندگی را در دکوراسیون داخلی منزل نشان دهد. در مطالب گذشته اشاره کردیم که استفاده از رنگ های گرم باعث کوچک تر نشان دادن محیط خواهد شد. این امر از دو جهت قابل بررسی می باشد. اولا اینکه اگر در محیطی کوچک زندگی می کنید نباید به مقدار زیاد از رنگ های گرم مانند قرمز استفاده کنید. زیرا علاوه بر کوچک نشان دادن محیط می تواند باعث آشفته نشان دادن آن نیز بشود. دوما این که کوچک نشان دادن محیط باعث ایجاد محیطی گرم و صمیمی خواهد شد. در نتیجه باید از این رنگ ها در محیط های بزرگ استفاده شود که با یک تیر دو نشان بزنید.  
  • رنگ های سرد : منظور از رنگ های سرد آبی ، بنفش و طیف خاصی از رنگ سبز می باشد. بکار گیری از این رنگ ها در محیط باعث بزرگ تر نشان دادن آن و همچنین القای حس آرامش و سکون خواهد شد. اما توجه داشته باشید که از این رنگ ها به مقدار زیاد استفاده نکنید تا محیط سرد و بی روح نشان داده نشود. استفاده از رنگ های سرد و خنثی در کنار رنگ های گرم محیطی جذاب را ایجاد خواهد کرد.  

 

رنگ های سرد

 

انواع الگوها در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل 

الگوی تک رنگ 

همان طور که از نام این الگو پیداست به استفاده از یک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل اشاره دارد. شما می توانید از تنالیته های گوناگون برای تیره تر کردن یا روشن تر کردن رنگ استفاده کنید. معمولا در الگوی تک رنگ ، از رنگ های خنثی در کنار رنگ اصلی استفاده می شود که می توان به سفید ، خاکستری و مشکی اشاره کرد.  

الگوی مکمل 

در الگوی مکمل از دو رنگی که در دو سر قطرهای چرخه رنگ وجود دارد استفاده می شود. این الگوی از ساده ترین و همچنین پرطرفدار ترین الگوها محسوب می شود. غالبا یکی از رنگ ها به عنوان رنگ اصلی و رنگ دوم به عنوان رنگ تاکیدی انتخاب می شود. به طور مثال رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی و رنگ سبز به عنوان رنگ تاکیدی انتخاب می شود. آبی و نارنجی ، زرد و بنفش از دیگر نمونه ها هستند.  

نکته قابل توجهی که در الگوی مکمل وجود دارد این است که کنتراست رنگ یا تضاد زیادی ایجاد می کند. پس بهتر است که از آن در مساحت های بزرگ استفاده نکنید. بهترین مکان برای استفاده از تضادهای رنگی ، پررنگ نشان دادن بخش کوچکی از خانه است.  

الگوی مکمل دو طیفی 

الگوی مکمل دو طیفی نسبت به الگوی مکمل از لطافت بیشتری برخوردار است. برای اجرای این الگو باید یکی از رنگ هایی که در چرخه رنگ وجود دارد را به عنوان رنگ اصلی و دو رنگی که در طرفین آن قرار دارند به عنوان رنگ های مکمل انتخاب شوند. این امر می تواند تعادل بیشتری ایجاد کند و یکپارچگی را در فضا به وجود آورد.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
لیست علاقه مندی ها 0
X