وبلاگ

آشنایی با سبک دکوراسیون ایران باستان + بایدها و نبایدها

سبک دکوراسیون ایران باستان

 

در این مطلب به یکی از سبک های محبوب به نام “ سبک دکوراسیون ایران باستان ” خواهیم پرداخت. در اجرای این سبک بایدها و نبایدهایی وجود دارد که رعایت آن ها می تواند زیبایی را با خود همراه آورد. برخی از افراد تصور می کنند که منظور از طراحی دکوراسیون یعنی بکار گرفتن و استفاده از مدرن ترین تجهیزات! در صورتی که سبک های مربوط به قاره آسیا و ایران یکی از بهترین سبک ها در اجرا محسوب می شود. با ما همراه باشید تا شما را با سبک دکوراسیون ایران باستان آشنا کنیم.

سبک دکوراسیون ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان دارای چه ویژگی ها ، بایدها و نبایدهایی است ؟ سبک های آسیایی مانند ایران باستان جزو زیباترین سبک ها محسوب می شوند. زیرا دارای ویژگی هایی هستند که توجه به آن ها می تواند یک دکوراسیون داخلی منزل منحصر به فرد را ایجاد کند. کشور ایران دارای پیشینه ای غنی و با شکوه است که می تواند به عنوان یک منبع پر از ایده های مختلف به حساب آید. سبک دکوراسیون ایران باستان سرشار از شکوه و عظمت است. زیرا امپراطوری ها و حکومت های مختلفی در این کشور وجود داشته اند که میراث های گرانبهایی برای نسل های بعدی به جا گذاشته اند.

بهترین فضاها برای اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان

بهترین فضا برای اجرای این سبک از دکوراسیون ، فضاها و خانه هایی با متراژ بزرگ است. زیرا عناصر موجود در سبک ایران باستان بزرگ و مرتفع هستند و خانه های کوچک برای اجرای این سبک مناسب نیستند. به طور مثال می توان گفت که خرید مبلمان لوکس و سلطنتی یکی از اجزای این سبک محسوب می شود. خرید میز و گلمیز و قرار دادن آن ها در کنار مبلمان سلطنتی می تواند سرویس مبلمان را تکمیل کند.

همان طور که می دانید مبلمان سلطنتی از ابعاد بزرگ تری نسبت به سایر مدل های مبلمان برخوردار است و همین مساله سبب می شود که خانه های کوچک برای اجرای سبک ایران باستان مناسب نباشد.

فضاها برای اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان

در اجرای سبک ایران باستان چه مواردی باید رعایت شود ؟

استفاده از سنگ مرمر

یکی از شاخصه های دکوراسیون ایران باستان استفاده از سنگ هایی مانند سنگ مرمر است. شما می توانید از این سنگ زیبا در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان بهره ببرید. در حال حاضر بسیاری از ساختمان ها با بکارگیری از سنگ مرمر ، اقدام به نما کردن می کنند.

حکاکی و استفاده از تندیس

همانطور که می دانید سلسله هخامنشی یکی از بزرگ ترین سلسله های ایرانی بوده است. علاوه بر آن حکاکی های مختلفی از آن دوران مانند گل لوتوس نیز از زیبایی بسیار زیادی برخوردار است. قرار دادن دکوریجات مختلف از ضروریات اجرای هر سبک از دکوراسیون می باشد. به همین دلیل می توانید از تندیس های مختلف و منصوب به دوره هخامنشی مانند سربازان و … استفاده کنید.

ترکیب رنگ های باشکوه و خنثی

رنگ هایی مانند زرشکی ، طلایی و آبی ارغوانی جزو رنگ های باشکوه و سلطنتی محسوب می شود. ترکیب این رنگ ها با رنگ های خنثی مانند سفید و کرم زیبایی و عظمت آن را بیشتر می کند. این رنگ ها را می توانید در خرید اغلب عناصر خانه مانند دیوارها ، مبلمان ، پرده و حتی خرید میز و گلمیز استفاده کنید.

ستون های بلند

اگر قصد دارید خانه را از ابتدا بسازید باید به این نکته توجه کنید که قرار دادن ستون های بلند با شیارهای راه راه از دیگر مشخصات سبک دکوراسیون ایران باستان محسوب می شود. بر روی ستون ها از سرستون هایی با شکل پرنده های افسانه ای مانند ققنوس و سیمرغ استفاده کنید.

درب های بلند و سنگین

از دیگر مشخصه های سبک ایران باستان ، نصب درب های بزرگ و مرتفع است. ارتفاع برخی از این درب ها تا 3 متر نیز می رسد. از علائم و شکل و شمایلات مربوط به دوره هخامنشی و سلسله های ایران باستان نیز بر روی این درب ها حک می شود.

فرش و گلیم

به طور معمول هنگامی که صحبت از سبک دکوراسیون ایرانی می شود اولین چیزی که در  ذهن شنونده تداعی می شود فرش و گلیم های سنتی است. گلیم نماینده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی می باشد که در جای جای ایران و به دست هنرمندان عشایر ایرانی بافته می شود. طرح ها و نقوش مختلفی در حوزه هنرهای سنتی وجود دارد که از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است. قطعا نمی توان از فرش های مدرن در یک دکوراسیون سنتی استفاده کرد. اغلب فرش های سنتی دارای رنگ هایی مانند قرمز و سرمه ای هستند.

علاوه بر مواردی که در خصوص ” بایدها ” مطرح شد می توان به سایر ویژگی های این سبک مانند نورپردازی با استفاده از لوستر و چراغ های بلند ، نقاشی های مربوط به دوران ایران باستام ، مجسمه هایی از جنس عاج فیل ، پنجره های مرتفع و بزرگ و آینه کاری نیز اشاره کرد.

فرش و گلیم

محدودیت های اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان

عدم محدودیت فضا

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد اجرای سبک ایران باستان نیاز به فضایی با متراژ بزرگ دارد. اگر به ویژگی های این سبک دقت کرده باشید به خوبی متوجه خواهید شد که نمی توان آن را در فضاهای کوچک آپارتمانی اجرا کرد. زیرا تمام المان ها و عناصر موجود در این سبک ، حجیم ، بزرگ و سلطنتی هستند.

هزینه زیاد

اجرای سبک ایران باستان نیاز به هزینه زیادی دارد. اگر دارای محدودیت در بودجه هستید به سراغ این سبک نروید. زیرا نمی توانید آن را به بهترین شکل اجرا کنید. تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز برای ایجاد همخوانی و سازگاری با دکوراسیون از دشواری های این سبک به شمار می رود.

سقف های کم ارتفاع

در حال حاضر اغلب خانه ها به صورت آپارتمانی طراحی می شوند و همین مساله اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان را با محدودیت مواجه می کند. زیرا در خانه هایی که سقف آن از ارتفاع کم برخوردار است نمی توان از لوسترهای بلند برای نورپردازی استفاده کرد.

تفاوت سبک ایران باستان و سبک ایرانی سنتی

شاید با خواندن این مطلب یک سوال مهم در ذهن شما به وجود آمده باشد و آن هم تفاوت سبک ایران باستان با سبک ایرانی سنتی است. در پاسخ باید عرض کنیم که اغلب عناصر موجود در سبک ایرانی سنتی بر پایه صنایع دستی و هنری است. اما در اجرای سبک ایران باستان باید وسعت دید خود را بیشتر کرد و بسیاری از المان های موجود در دکوراسیون را بزرگ تر ، حجیم تر و سلطنتی تر انتخاب کرد. به همین دلیل می توان گفت که سبک ایرانی سنتی از سادگی بیشتری نسبت به ایران باستان برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
لیست علاقه مندی ها 0
X