وبلاگ

نکات ایده آل برای دکوراسیون سنتی منزل

دکوراسیون سنتی منزل

بسیاری از افراد به دکوراسیون سنتی منزل علاقه خاصی دارند و در تلاش هستند که با بکارگیری از عناصر مختلف ،دکوراسیون داخلی منزل را به شکل سنتی دربیاورند. استفاده از عناصری مانند پشتی ها و مبل های سنتی ، ظروف قلمکاری و …. می توانند در ایجاد دکوراسیون سنتی منزل به شما کمک کنند. در این مطلب به بررسی نکات مهم در این خصوص می پردازیم.

دکوراسیون سنتی منزل

نکات مهم و کاربردی در ایجاد دکوراسیون سنتی منزل چیست؟ ایجاد دکوراسیون سنتی در خانه و دکوراسیون داخلی منزل می تواند محیطی بسیار گرم و دلنشین به وجود آورد و حس صمیمیت را القا کند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای دکوراسیون مدرن ، از عناصری در محیط استفاده کنند که سنتی بودن را نشان می دهد. اجرای دکوراسیون سنتی منزل با رعایت نکات زیر امکان پذیر خواهد بود.

استفاده از تخت های سنتی

بهره مندی از تخت های سنتی به جای مبل ، به عنوان یکی از بهترین ایده ها برای سنتی جلوه دادن محیط و دکوراسیون خانه مطرح می شود. این تخت ها می توانند در اتاق پذیرایی یا نشیمن قرار داده شوند و از آن به عنوان میز ناهار خوری نیز استفاده می شود. شاید تصور کنید که تخت های سنتی مانند مبلمان راحت نیستند .اما این تصور کاملا اشتباه است. زیرا می توانید با استفاده از کوسن ها ، تشک ها و بسیاری از لوازم راحتی ، آن را دلنشین کنید به نحوی که متوجه چوبی بودن آن نخواهید شد. تشک ها و کوسن هایی وجود دارند که کاملا بر اساس طرح های سنتی تولید می شوند و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار هستند.

برخی از خانه ها ، علی الخصوص خانه های آپارتمانی دارای متراژ کوچکی هستند و بسیاری از تخت های سنتی دارای ابعاد بزرگ می باشند. اگر فضای کافی برای قرار دادن این تخت ها را در خانه ندارید می توانید یکی از آن ها را گوشه خانه ، فضای اضافی ، قناسی خانه و … قرار دهید. با این روش از فضای غیر قابل استفاده به بهترین نحو بهره می گیرید و یک محیط دنج را برای خود به وجود می آورید. یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد در خصوص نوع مبلمان می کنند این است که اقدام به خرید مبلمان لوکس می کنند و انتظار دارند که محیط زندگی آن ها سنتی شود.

در مطالب گذشته تحت عنوان ” ایده های مفید برای چیدمان منزل کوچک ” به این نکته اشاره کردیم که وجود فضاهای قناس در خانه می تواند فرصت خوبی برای شما باشد تا بتوانید آن را تبدیل به کتابخانه ، محیط دنج و …. کنید. بدترین کار این است که این نوع از فضاها را به حال خود و بلا استفاده رها کنید.

استفاده از رنگ های سنتی در دکوراسیون سنتی منزل

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید در اجرای دکوراسیون داخلی منزل داشته باشید به جای خرید مبلمان لوکس استفاده از رنگ های سنتی است. معمولا رنگ هایی مانند قرمز لاکی و آبی فیروزه ای از رنگ های رایج در دکوراسیون سنتی منزل به حساب می آیند که از زیبایی منحصر به فردی نیز برخوردار هستند. علاوه بر بکارگیری از این رنگ ها در کوسن ، پشتی ، بالش و … می توانید از ظروف تزئینی با این رنگ ها نیز استفاده کنید. کاشی ها ، وسایل دکوری و تزئینی که در مکان های مختلف خانه قرار داده می شوند باید شامل این رنگ ها باشند.

استفاده از رنگ های سنتی در دکوراسیون سنتی منزل

استفاده از فرش دستباف

فرش دستباف ایرانی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین هنرهای ایرانی است که نه تنها در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است بلکه در بسیاری از کشورها نیز محبوبیت زیادی دارد. پهن کردن فرش ، قالیچه ، جاجیم و سایر فرش های دستباف می تواند جلوه ای سنتی به منزل شما ببخشد و محیطی گرم و آرامش بخش را به شما هدیه کند. بسیار جالب است که بدانید وجود فرش سنتی در خانه موجب می شود که در فصل زمستان و تابستان دمای هوا معتدل شود. همچنین این فرش ها فاقد پرز هستند و برای افرادی که دارای حساسیت های تنفسی مانند آسم هستند بسیار مناسب خواهد بود.

در هنگام انتخاب فرش دستباف به رنگ های موجود در آن توجه داشته باشید. رنگ های قرمز ، آبی فیروزه ای ، سرمه ای و … به خوبی منعکس کننده حس نوستالژیک و سنتی بودن می باشد. این رنگ ها در فرش های عشایری و ترکمن وجود دارد و به عنوان یکی از عناصر اصلی آن شناخته می شوند. اما نوعی از فرش ها نیز وجود دارند که به آن ها ” فرش کهنه نما ” می گویند. این نوع از فرش ها به روش ماشینی نیز تولید می شوند و قیمتی کمتر از فرش دستباف دارند. فرش های کهنه نما طی فرآیندی خاص به نام ” دوا شور ” کردن ، جلوه ای کهنه پیدا می کنند و ظاهر آن ها مانند فرش دستباف می شود. در حال حاضر این فرش ها از طرفداران زیادی برخوردار هستند.

پشتی و مخده

برخی از افراد برای سنتی نشان دادن محیط زندگی خود تصمیم می گیرند که از مبلمان استفاده نکنند. بلکه دور تا دور اتاق پذیرایی و نشیمن خانه را پشتی و مخده می چینند و یا به فکر خرید میز و گلمیز میوفتند. این نوع از پشتی ها می توانند دارای روکشی از طرح سنتی باشند.پشتی هایی که به این منظور استفاده می شوند کاملا نرم و دارای بافتی متراکم هستند که تفاوت زیادی با مبل نخواهند داشت.

استفاده از آبنما در فضای داخلی خانه

استفاده از آبنما در محیط داخلی خانه می تواند به میزان قابل ملاحظه ای سبب ایجاد دکوراسیون سنتی منزل شود. همان طور که می دانید حوض ها و آبنماهایی که در وسط حیاط خانه های قدیمی وجود داشت به عنوان یک مرکز ثقل شناخته می شد و تمام اعضای خانواده دور آن جمع می شدند. شما می توانید آبنماهایی با طرح سنتی و در ابعاد کوچک را تهیه کنید و در محیط داخلی خانه قرار دهید. شنیدن صدای آب بسیار آرامش بخش است و گوش انسان را نوازش می کند.

استفاده از آبنما در فضای داخلی خانه

استفاده از گل و گیاه

اغلب افراد به دلیل زندگی در شهرهای بزرگ ، کلا طبیعت را از یاد برده اند. به همین دلیل است که بسیاری از شهر نشینان دچار مشکلاتی از جمله افسردگی و خشم هستند. قرار گرفتن انسان در کنار طبیعت می تواند تاثیر بسزایی در روحیه او بگذارد. اما زندگی در محیط شهری ، انسان را از طبیعت دور نگه می دارد. ولی نگران نباشید! زیرا می توانید طبیعت را به خانه بیاورید.

یکی از نکات ایده آل برای ایجاد دکوراسیون سنتی منزل  استفاده از گل و گیاه است. برخی از گل ها و گیاهان دارای دوام بسیار بالایی هستند و به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می شوند. گیاه سانسوریا ، اسپاتی فیلیوم و قاشقی از با دوام ترین گیاهان آپارتمانی هستند که قرار دادن آن ها در گلدان های رنگی ” علی الخصوص سبز رنگ ” تاثیر زیادی در سنتی نشان دادن محیط خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
لیست علاقه مندی ها 0
X