وبلاگ

مهم ترین اصول دکوراسیون داخلی منزل + تصاویر

اصول دکوراسیون داخلی منزل

مهم ترین مواردی که در خصوص اصول دکوراسیون داخلی منزل مطرح می شوند شامل تاکید ، تضاد ، تکرار ، تعادل ، تناسب و هماهنگی است که هر کدام از آن دارای تعاریف خاص خود می باشد. در این مطلب به تعریف این موارد و اصول دکوراسیون داخلی منزل خواهیم پرداخت.

اصول دکوراسیون داخلی منزل

دانش و اصول دکوراسیون داخلی منزل بسیار وسیع است. هیچ گاه نمی توان تمام اطلاعات مربوط به این دانش را در یک مقاله گنجاند. زیرا از حوصله خواننده خارج خواهد شد. اما می توان به اصولی اشاره کرد که هر کدام دارای زیر مجموعه های مختلفی هستند. اصول دکوراسیون داخلی منزل نه تنها توسط طراحان مطرح بلکه توسط افراد عادی نیز قابل فراگیری است و هر کسی می تواند خانه و محیط زندگی خود را علاوه بر رعایت سلیقه ، بر طبق این اصول بچیند. قوانین چیدمان منزل و رعایت آن ها نقش مهمی در زیباتر کردن خانه شما خواهد داشت.

تاکید

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید دارای پیش زمینه ای برای درک این مطلب خواهید بود. تاکید به معنای ایجاد یک نقطه کانونی در خانه است و به نوعی به بیننده القا می کنید که این منطقه از خانه جزو تاکیدات است و باید توجه ویژه ای به آن شود.

در برخی از خانه ها که شومینه وجود دارد می توانید مبلمان را در حول آن بچینید. به طور معمول استفاده از شومینه و آینه به عنوان زیباترین عناصر در ایجاد تاکید مطرح می شوند .علاوه بر آن قادر خواهید بود تا سایر عناصر مانند تلویزیون را به عنوان نقطه تاکید در نظر بگیرید.

تضاد

ایجاد تضاد در محیط فقط مختص به رنگ نیست. یکی از تصوراتی که در بین عموم مردم وجود دارد این است که هنگامی که از تضاد با آن ها سخن می گوییم فقط رنگ سیاه و سفید در ذهن آن ها تداعی می شود. در صورتی که به جز رنگ ، المان های دیگر نظیر فرم ، متریال ، بافت و ابعاد نیز مطرح می شود. به طور مثال استفاده از یک تابلوی کوچک در کنار یک تابلوی بزرگ تضاد به وجود می آورد یا اگر در محیط آشپزخانه از سنگ های تزئینی و در محیط نشمین و پذیرایی از رنگ استفاده کنید نوعی تضاد در متریال را ایجاد کرده اید. علاوه بر تضاد شاهد جداسازی فضاهای مختلف نیز هستیم.

وجود تضاد در بین عناصر مختلف خانه سبب می شود تا محیط از حالت یکنواختی خارج شود و شادابی و نشاط آن افزایش پیدا کند. اگر دارای یک کتابخانه هستید می توانید کتاب ها را به نحوی دیگر بچینید تا تضاد ایجاد کنید و یا استفاده از نورهای مختلف با شدت و ضعف گوناگون نیز نوعی تضاد به وجود می آورد که بسیار زیبا و چشم نواز است.

تضاد اصول دکوراسیون داخلی منزل

تکرار

همان طور که تضاد در المان هایی مانند رنگ ، بافت ، ابعاد ، متریال و … رخ می دهد تکرار نیز می تواند در همین موارد صورت بپذیرد. هنگامی که شما از تکرار به عنوان یکی از اصول طراحی دکوراسیون خانه استفاده می کنید احساس یکپارچگی و انسجام در محیط ایجاد می شود و به دنبال آن آرامش ذهنی خواهد آمد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند به منظور حفظ آرامش ذهنی از تکرار به جای تضاد بهره مند شود. به طور مثال قرار دادن چندین قاب عکس با ابعاد ثابت و در امتداد یکدیگر نمادی از عنصر تکرار در دکوراسیون داخلی منزل است.

تعادل

منظور از تعادل ، صرفا تقارن نیست. زیرا بسیاری از افراد در طراحی دکوراسیون داخلی منزل از این دو واژه به جای یکدیگر استفاده می کنند. منظور از تعادل این است که شما باید در تمام عناصر خانه تعادل وزنی را رعایت کنید. به طور مثال قصد دارید بعد از خرید میز و گلمیز چند عدد گلدان را با ابعاد مختلف بر روی آن ها بگذارید. وزن واقعی گلدان ها اهمیت ندارد بلکه مهم این است که بیننده با دیدن گلدان ها تصور نکند که وزن یکی از آن ها بسیار بیشتر از آن یکی است. تعادل به معنای توزیع یکنواخت وزن بصری در عناصر مختلف مانند بافت ، متریال ، رنگ و … است.

توزیع وزن در رنگ نیز وجود دارد. اگر می خواهید تعادل را رعایت کنید نباید از تضاد رنگی استفاده کنید. استفاده از رنگ سیاه و سفید در مجاورت یکدیگر می تواند به شدت یکنواختی وزن بصری را برهم بزند. در این شرایط باید از رنگ های هم خانواده و مکمل استفاده کنید.

مقیاس و تناسب

یکی دیگر از اصول دکوراسیون داخلی منزل مقیاس و تناسب است. این قانون باید به طور حتم در طراحی داخلی رعایت شود. مقیاس و تناسب به معنای ارتباط و نسبت کل اجسام و عناصر موجود در فضا با یکدیگر است. به طور مثال شما قصد دارید از چند گلدان بر روی سطحی مانند کانتر یا اپن استفاده کنید. این گلدان ها نباید دارای ارتفاعی بسیار زیاد یا بسیار کم باشند. زیرا تناسب و مقیاس آن ها با کل محیط از بین می رود. این مساله در خصوص تمام عناصر موجود در محیط است. آویزان کردن لوسترها به میزان زیاد می تواند تناسب را از بین ببرد.

مقیاس و تناسب از اصول دکوراسیون داخلی منزل

هماهنگی

هنگامی که شما بتوانید تمام عناصر موجود در فضا مانند چیدمان مبلمان ، معماری ، تزئینات و … را در بهترین حالت خود قرار دهید به معنای ایجاد هماهنگی است. اگر در یک محیطی زندگی می کنید که دارای دکوراسیون فانتزی است به هیچ عنوان نباید به فکر خرید مبلمان لوکس و سلطنتی باشید. همچنین خرید میز و گلمیز های کلاسیک هیچ تناسبی با محیط زندگی شما ندارد. بلکه باید از سایر مدل های مبلمان بهره بگیرید. خرید مبلمان لوکس و خرید میز و گلمیز هایی که با محیط شما تناسب و هماهنگی ندارد باعث ایجاد جلوه ای ناخوشایند در محیط خواهد شد.

یک مثال دیگر در خصوص هماهنگی که یکی از مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود را بیان می کنیم. تصور کنید که شما از پرده هایی با نقش دایره استفاده می کنید. یک فرد خلاق و طراح به خوبی می داند که باید از این طرح بر روی کوسن های مبل ، فرش یا کاغذ دیواری نیز استفاده کند تا هماهنگی بصری ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
لیست علاقه مندی ها 0
X